Αίτια της κρίσης χρέους
Η
περίοδος μετά το 1974 υπήρξε περίοδος μεγάλου δανεισμού για την Ελλάδα με
συνέπεια τη γρήγορη διόγκωση του χρέους. Μεταξύ του 1980 και 1993 το χρέος εκτινάχτηκε από 28,6% σε 111,6% του ΑΕΠ. Το έλλειμμα την
ίδια περίοδο ήταν επίσης υψηλό. Μετά το 1993 η οικονομία μπήκε σε έναν πιο
ομαλό δρόμο με στόχο να ικανοποιήσει τα κριτήρια σύγκλισης της συνθήκης του Μάαστριχτ. Χάρη στην επίτευξη
υψηλότερων ρυθμών ανάπτυξης το χρέος άρχισε να μειώνεται (με λογιστικές πρακτικές )
ελαφρά ως ποσοστό του ΑΕΠ και το έλλειμμα έπεσε, εικονικά, μέχρι το 1999 κάτω από 3%, καθιστώντας τελικά την Ελλάδα μέλος της ΟΝΕ. Αργότερα αποκαλύφθηκε πως οι σχετικά υψηλές επιδόσεις
που παρουσιάζονταν αυτή την περίοδο οφείλονταν και σε αποκρύψεις ελλειμμάτων
και δανείων, πρακτική που ονομάστηκε δημιουργική λογιστική,
στην υλοποίηση της οποίας βοήθησε και η επενδυτική τράπεζα Goldman
Sachs.
Το
φθινόπωρο του 2004, ο
τότε υπουργός οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης προχώρησε σε οικονομική απογραφή κατόπιν πίεσης από την Eurostat . Η απογραφή αποκάλυψε αποκρύψεις δαπανών της προηγούμενης
κυβέρνησης με αποτέλεσμα να αναθεωρηθούν τα ελλείμματα των προηγούμενων ετών προς
τα πάνω. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε μείωση της αξιοπιστίας της χώρας και σε
τριετή επιτήρηση από την Ε.Ε..
Την ίδια χρονιά η Eurostat προχώρησε σε αναθεώρηση παλαιότερων ελλειμμάτων της
Ελλάδας, από τα οποία προέκυπτε ότι η Ελλάδα δεν ικανοποιούσε ποτέ τα κριτήρια
σύγκλισης του Μάαστριχτ αφού ακόμα και την κρίσιμη χρονιά του 1999 εξακολουθούσε να έχει έλλειμμα πάνω από 3%
Την
τριετία 2004-2007 το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αυξάνεται ενώ σημειώνονται υψηλοί
ρυθμοί ανάπτυξης με το εθνικό εισόδημα να αυξάνεται κατά 12-15 δισ. τον χρόνο.
Από το φθινόπωρο του 2008 όμως, λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που ξέσπασε τότε, η ελληνική οικονομία εκτροχιάζεται και
το έλλειμμα άλλα και το χρέος αρχίζουν να αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς.
Τον
Νοέμβριο του 2010 η Eurostat προχώρησε σε αναθεώρηση των ελληνικών
ελλειμμάτων των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά το έλλειμμα του
2006 τοποθετήθηκε στο 5,7% του ΑΕΠ (12,1 δισ. ευρώ), του 2007 στο 6,4% του ΑΕΠ
(14,4 δισ. ευρώ), του 2008 στο 9,4% του ΑΕΠ (22,3 δισ ευρώ) και του 2009 στο
15,4% του ΑΕΠ (36,1 δισ. ευρώ). Αντίστοιχα αναθεωρήθηκε προς τα πάνω και το
χρέος, με το χρέος του 2009 να αναθεωρείται στο 126,8% του ΑΕΠ που αντιστοιχεί
σε 298 δις Ευρώ.
Η κρίσιμη περίοδος
Προς
το τέλος του 2008 ξεκίνησε να συζητείται το ενδεχόμενο να παρουσιαστεί πρόβλημα
αναχρηματοδότησης του ελληνικού δημόσιου χρέους. Μιλώντας σε συζήτηση στη Βουλή για τον
προϋπολογισμό του 2009 ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης προειδοποίησε ότι σε περίπτωση δυσκολιών δανεισμού του
κράτους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θεωρώντας ότι έχει
εξαπατηθεί από την ελληνική κυβέρνηση, θα υποδείξει στην
Ελλάδα να προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για δανεισμό. Ο
υπουργός οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης απάντησε ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα, χαρακτηρίζοντας
«κινδυνολογίες» την ομιλία Σημίτη, ενώ
δυο μέρες νωρίτερα ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής είχε χαρακτηρίσει τις σχετικές διαδόσεις «υποβολιμαίες,
ανεύθυνες και επικίνδυνες».
Τον Ιανουάριο του 2009 ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor's υποβάθμισε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της
Ελλάδας από Α σε Α- αυξάνοντας το κόστος δανεισμού της χώρας.
Το πραγματικό ετήσιο δημοσιονομικό έλλειμμα
της τάξης του 15% για το 2009 σήμαινε ότι μέσα σε ένα χρόνο το δημόσιο χρέος
αυξήθηκε από περίπου 110% σε πάνω από 125% ως ποσοστό του ακαθάριστου εγχώριου
προϊόντος. Αυτό συνέβη διότι λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, αλλά και
άλλων παραγόντων, υπήρχε στασιμότητα του ΑΕΠ και ύφεση ήδη από το 2008. Ως εκ
τούτου το ετήσιο έλλειμμα απλά προστίθετο στο χρέος. Ο παρονομαστής (το ΑΕΠ)
ήταν πλέον στάσιμος. Η τότε κυβέρνηση προσπάθησε να αποκρύψει τα δυσάρεστα αυτά
δεδομένα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις διεθνείς χρηματαγορές. Η προσπάθεια
αυτή ήταν ωστόσο μάταιη αφού υπήρχαν δημοσιευμένοι κι άλλοι δείκτες (π.χ.
στοιχεία της ΤτΕ) που απεικόνιζαν ξεκάθαρα την έκταση του προβλήματος.
Με
διαμορφωμένο ένα δυσάρεστο κλίμα στο εξωτερικό για την ελληνική οικονομία, ο
πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, που κυβερνούσε με μία μικρή πλειοψηφία 152 βουλευτών,
εξαγγέλλει πρόωρες εκλογές για
τις 4 Οκτωβρίου 2009. Για την απόφασή του αυτή κατηγορήθηκε από τους αντιπάλους
του, πως με τις εκλογές είχε σκοπό να αποδράσει από την πολύ δύσκολη κατάσταση
που διαμορφωνόταν. Τις εκλογές κέρδισε
το ΠΑΣΟΚ με
υποσχέσεις για αυξήσεις μισθών στα όρια του πληθωρισμού.
Υπουργός
οικονομικών ανέλαβε ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου ο οποίος κλήθηκε να αντιμετωπίσει μία δραματική κατάσταση.
Στις 20 Οκτωβρίου του 2009 ανακοίνωσε στο ECOFIN ότι
το έλλειμμα για το 2009 βρίσκεται στο 12,5% από 6% που το υπολόγιζε η
προηγούμενη κυβέρνηση (τελικά το
2010 αναθεωρήθηκε στο 15,4%). Δύο μέρες μετά ο οίκος αξιολόγησης Fitch επίσης υποβάθμισε την Ελλάδα από Α σε Α-. Παρόλα αυτά η κυβέρνηση απέφυγε να
προχωρήσει άμεσα σε λήψη μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης, με σκοπό να
καθησυχάσει τις αγορές. Στο επόμενο διάστημα προχώρησε σε εφαρμογή προεκλογικών
της δεσμεύσεων σε θέματα κοινωνικής πολιτικής, όπως η καταβολή του επιδόματος
αλληλεγγύης σε κοινωνικές ομάδες με χαμηλό εισόδημα. Συνεπής σ’ ένα βαθμό στις
προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, ήταν και ο προϋπολογισμός για το 2010,
που κατατέθηκε στη βουλή στις 20 Νοεμβρίου 2009, ο οποίος περιλάμβανε αυξήσεις,
στα όρια του πληθωρισμού, σε χαμηλούς μισθούς και συντάξεις. Ο προϋπολογισμός
περιείχε επίσης μέτρα μείωσης δαπανών με περιστολή κρατικής σπατάλης και
περικοπές σε λειτουργικές δαπάνες ενώ υπολόγιζε αύξηση εσόδων, κυρίως μέσω της
αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής.
Λίγο
μετά την κατάθεση του προϋπολογισμού υπήρξε νέα αρνητική εξέλιξη που αφορούσε
την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας. Στις 8 Δεκεμβρίου ο οίκος Fitch
υποβάθμισε για δεύτερη φορά την ελληνική οικονομία στο επίπεδο ΒΒΒ+. Με την σειρά του ο οίκος Standard and Poor's προχώρησε
στις 16 Δεκεμβρίου σε υποβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, κρίνοντας το
πρόγραμμα της κυβέρνησης για τη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας ανεπαρκές. Ακολούθησε τρίτη υποβάθμιση της
ελληνικής οικονομίας, στις 23 Δεκεμβρίου, αυτήν τη φορά από τον οίκο Moody’s.
Από
τα μέσα Ιανουαρίου του 2010 ξεκίνησε μία συνεχής άνοδος των spreads, που αναφερόταν συχνά στον τύπο ως ράλι ή κούρσα των
spreads. Στις 21 Ιανουαρίου του 2010 το spread των 10ετών ομολόγων ξεπέρασε τις
300 μονάδες και στη συνέχεια
ακολούθησε έντονα αυξητική πορεία ξεπερνώντας ακόμα και τις 1000 μονάδες τον
Απρίλιο του 2010.
Χρηματοδότηση από τον "Μηχανισμό
Στήριξης"
Στις
3 Μαΐου 2010, η
Ελλάδα αιτήθηκε 80 δισεκατομμύρια ευρώ από τις υπόλοιπες (15) χώρες του Ευρώ
και 30 δισεκατομμύρια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Την αίτηση συνόδευαν 3 συνημμένα μνημόνια:
1.
"Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής
Πολιτικής" (ΜΟΧΠ),
2.
"Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης" (ΤΜΣ) και
3.
"Μνημόνιο Συνεννόησης στις Συγκεκριμένες Προϋποθέσεις
Οικονομικής Πολιτικής" (ΣΠΟΠ).
Υπογράφοντες
για την ελληνική πλευρά ήταν ο Υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου και ο Πρόεδρος της Τράπεζας της Ελλάδος Γεώργιος Προβόπουλος. Στις 8 Μαΐου 2010 εγκρίθηκε
"Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης" ("Loan Facility Agreement")
με τις χώρες του Ευρώ και "Διακανονισμός Χρηματοδότησης Αμέσου
Ετοιμότητας" ("Stand-by Agreement") με το ΔΝΤ. Το σύνολο αυτών
των συμφωνιών ονομάζεται συχνά για συντομία "Μνημόνιο".
Στη
συνέχεια σχηματίστηκε ομάδα εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ), της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας(ΕΚΤ)
και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), γνωστή και ως "Τρόικα", η
οποία ανά τρίμηνο αξιολογεί την πρόοδο του προγράμματος εφαρμογής των όρων του
"Μνημονίου" (ΜΟΧΠ και ΣΠΟΠ) και αποφασίζει για την εκταμίευση της
αντίστοιχης δόσης του δανείου.
Πρώτο πακέτο μέτρων λιτότητας
Στα τέλη του Ιανουαρίου του 2010, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας
Γεώργιος Α. Παπανδρέου βρισκόταν στο Νταβός της Ελβετίας για το ετήσιο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Στη διάρκειά του δέχτηκε έντονες
πιέσεις από ξένους ηγέτες για άμεση λήψη μέτρων. Λίγο μετά την επιστροφή του από το Νταβός, η κυβέρνηση ανακοίνωσε
στις 9 Φεβρουαρίου μέτρα για τον δημόσιο τομέα που περιελάμβαναν πάγωμα μισθών,
περικοπές επιδομάτων 10%, περικοπές υπερωριών και οδοιπορικών. Η
ανακοίνωση προκάλεσε αντιδράσεις και μία πανελλαδική απεργία της ΑΔΕΔΥ στις 10 Φεβρουαρίου.
Δεύτερο πακέτο μέτρων λιτότητας
Στο επόμενο διάστημα άρχισε να
αναφέρεται έντονα το ενδεχόμενο της στάσης πληρωμών. Για την αποφυγή του
ενδεχομένου η κυβέρνηση έλαβε στις 3 Μαρτίου νέα σκληρά μέτρα. Τα οικονομικά
μέτρα που λήφθηκαν ήταν:
·
Μείωση 30% στα δώρα
Χριστουγέννων, Πάσχα, αδείας
·
Μείωση 12% σε όλα τα επιδόματα
του Δημοσίου
·
Μείωση 7% στις αποδοχές υπαλλήλων
ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, ΝΠΙΔ
·
Αύξηση ΦΠΑ από 4,5 στο 5%, από 9
στο 10%, από 19 στο 21%
·
Αύξηση 15% στον φόρο της βενζίνης
·
Επιβολή επιπλέον 10% έως 30%
στους (ήδη υπάρχοντες) φόρους εισαγωγής
επί
της αξίας των περισσότερων εισαγόμενων αυτοκινήτων.
·
Επαναφορά τεκμηρίων διαβίωσης σε
όλα ανεξαιρέτως τα αυτοκίνητα (είχαν καταργηθεί τον Σεπτέμβριο του 2003), ακόμα και στα μικρότερου κυβισμού.
·
Επέκταση των τεκμηρίων διαβίωσης
σε όλα ανεξαιρέτως τα ακίνητα, ακόμα και στα μικρότερα.
Τα μέτρα αυτά προκάλεσαν αντιδράσεις
και έγιναν μεγάλες απεργίες και πορείες στις 5 και 11 Μαρτίου.
Μνημόνιο και τρίτο πακέτο μέτρων λιτότητας
Η Ελλάδα δεν κατάφερε να
βελτιώσει την θέση της στις διεθνείς αγορές παρά την λήψη των μέτρων, με
αποτέλεσμα ενάμιση μήνα μετά να προσφύγει στην βοήθεια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας που συγκρότησαν από κοινού
μηχανισμό βοήθειας για την Ελλάδα. Η
ανακοίνωση της προσφυγής στον μηχανισμό στήριξης έγινε στις 23 Απριλίου από τον
πρωθυπουργό ο οποίος βρισκόταν εκείνη την ημέρα στο Καστελόριζο. Η Ελλάδα προχώρησε σε
υπογραφή μνημονίου με το ΔΝΤ και την ΕΕ, για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν,
προκειμένου να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός στήριξης. Τα μέτρα ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό την Κυριακή 2 Μαΐου και προέβλεπαν:
·
Αντικατάσταση του 13ου και 14ου
μισθού των δημοσίων υπαλλήλων με επίδομα 500 Ευρώ σε όλους όσους έχουν αποδοχές
μέχρι 3.000 Ευρώ και πλήρης κατάργηση των δύο μισθών για μεγαλύτερες αποδοχές
·
Αντικατάσταση 13ης και 14ης
σύνταξης με επίδομα 800 Ευρώ για συντάξεις ως 2500 Ευρώ.
·
Περαιτέρω περικοπή επιδομάτων 8%
στα επιδόματα των δημοσίων υπαλλήλων και 3% στους υπαλλήλους των ΔΕΚΟ όπου δεν
υπάρχουν επιδόματα.
·
Αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ
από 21% σε 23%, του μεσαίου από 10% σε 11% (από 1η Ιουλίου 2010) και από 11% σε
13% (από 1η Ιανουαρίου 2011) και αντίστοιχα του χαμηλού στο 6,5% (από 1η
Ιανουαρίου 2011).
·
Αύξηση στον ειδικό φόρο
κατανάλωσης σε καύσιμα, τσιγάρα και ποτά κατά 10%
·
Αύξηση στις αντικειμενικές τιμές
ακινήτων
·
Πρόσθεση ενός επιπλέον 10% στους
φόρους εισαγωγής επί της αξίας των περισσότερων εισαγόμενων αυτοκινήτων.
Επίσης,
το νομοσχέδιο προέβλεπε αλλαγές στα εργασιακά με αύξηση του ορίου απολύσεων και
μείωση του κατώτατου μισθού. Επιπλέον, στο ασφαλιστικό προέβλεπε αύξηση στα
όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών στον δημόσιο τομέα στα 65 χρόνια έως
το τέλος του 2013 με έναρξη το 2011.
Την
ανακοίνωση των μέτρων αυτών ακολούθησε πανελλαδική
απεργία και
ογκωδέστατη διαδήλωση στις 5 Μαΐου, στην οποία υπήρξε άγρια καταστολή από τις
δυνάμεις τάξης και σημειώθηκαν σοβαρότατα επεισόδια. Η μεγάλη διαδήλωση
σκιάστηκε από τον θάνατο τριών ανθρώπων (ανάμεσά τους μία έγκυος εργαζόμενη)
από πυρκαγιά που ξέσπασε στην τράπεζα Μαρφίν επί της Σταδίου. Το μνημόνιο
υπερψηφίστηκε επί της αρχής από τη βουλή την επόμενη μέρα, στις 6 Μαΐου. Υπέρ
ψήφισαν 172 βουλευτές, από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ και
του ΛΑΟΣ,
αλλά και η Ντόρα Μπακογιάννη από τον χώρο της ΝΔ (η οποία όμως καταψήφισε τα μέτρα που
αφορούσαν περικοπές και μειώσεις στην ψηφοφορία κατ' άρθρο και υπερψήφισε το
πακέτο επί της αρχής και επί των διαρθρωτικών αλλαγών). Από την πλευρά του
ΠΑΣΟΚ, διαφοροποιήθηκαν και δεν τα υπερψήφισαν τρεις βουλευτές (Γιάννης Δημαράς, Σοφία Σακοράφα και Βασίλης Οικονόμου) οι οποίοι αμέσως διεγράφησαν από την κοινοβουλευτική
ομάδα του κόμματος, που απέμεινε πλέον με 157 βουλευτές.
Η πρώτη δανειακή σύμβαση εγκρίθηκε από το ΔΝΤ σε μία έντονη συνεδρίαση του συμβουλίου διευθυντών του
στις 9 Μαΐου. Περίπου ένα στα τρία μέλη του συμβουλίου, που εκπροσωπούσαν
περίπου 40 μη-Ευρωπαϊκές χώρες της Μέσης Ανατολής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, με την απρόσμενη
συνδρομή της Ελβετίας, προέβαλαν ενστάσεις αναφορικά με το πρόγραμμα διάσωσης,
το οποίο ισχυρίστηκαν ότι θα αποδεικνυόταν "κακοσχεδιασμένο και μη
βιώσιμο" και θα αποτύγχανε, αν δεν αναλάμβαναν μέρος του βάρους οι
πιστωτές με μια αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους προς τον ιδιωτικό τομέα. Για να μπορέσει να εγκριθεί η
συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, άλλαξαν τα κριτήρια κατ' εξαίρεσιν
πρόσβασης ενός κράτους σε δανεισμό από το ΔΝΤ. Ενώ σύμφωνα με το μέχρι τότε
ισχύον πλαίσιο έπρεπε να προηγηθεί αναδιάρθωση του χρέους του για να μπορέσει
το ΔΝΤ να συνεισφέρει 30 από τα 110 δις δανεισμού που απαιτούνταν για το
πρόγραμμα, εισήχθη μια εξαίρεση για κράτη τα οικονομικά προβλήματα των οποίων
θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τη σταθερότητα του παγκόσμιου
χρηματοπιστωτικού συστήματος. Η θέσπιση της εξαίρεσης αυτής κρίθηκε αργότερα
αναποτελεσματική και καταργήθηκε το 2016.
Συνταγματικότητα
Σύμφωνα
με το συνταγματολόγο Γ. Κασιμάτη, το Μνημόνιο περιλάμβανε σειρά
αντισυνταγματικών διατάξεων, όπως:
·
η εξουσιοδότηση του Υπουργού Οικονομικών να υπογράφει εκ
μέρους της Ελληνικής Δημοκρατίας χωρίς την έγκριση της Βουλής (κάτι τέτοιο
προκύπτει από τους νόμους Ν.3845/2010 και Ν.3847/2010)
·
η παραίτηση της Ελλάδας από κάθε ασυλία σε περίπτωση
αδυναμίας αποπληρωμής αυτού του δανείου ή προηγούμενων δανείων
Αυτό
που κρίνει ο Γ. Κασιμάτης ως ουσιαστικά αντισυνταγματικό είναι η δανειακή
σύμβαση και όχι το μνημόνιο, κυρίως γιατί υπογράφηκε έμμεσα χωρίς την έγκριση
των 3/5 της ελληνικής Βουλής σε συνδυασμό με τους «λεόντειους» όρους που
εισάγει εις βάρος της Ελλάδας. Οι παραπάνω θέσεις υποστηρίχθηκαν από άλλους
συνταγματολόγους, όπως ο Γ. Κατρούγκαλος, και αμφισβητήθηκαν από ορισμένους,
όπως ο Α. Μανιτάκης.
Το
ίδιο το μνημόνιο κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας ως συνταγματικό το
2012 με την απόφαση 668. Στη
συνέχεια όμως το Συμβούλιο της Επικρατείας κήρυξε την αντισυνταγματικότητα των
διατάξεων περί διαιτησίας (απόφαση 2.307 του 2014), της μείωσης παροχών σε
στρατιωτικούς και σώματα ασφαλείας (απόφαση 2.192 του 2014) και ακολούθως τη
μείωση συντάξεων και τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος των ασφαλιστικών ταμείων
(απόφαση 2.287 του 2015 (κείμενο σεhttp://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/21132).
Με την απόφαση αυτή το ελληνικό Δημόσιο υποχρεώθηκε να επιστρέψει στους
συνταξιούχους ποσά που υπολογίζονται σε πάνω από τρια δισ. Ευρώ (.http://www.tovima.gr/society/article/?aid=699744).
Επαναδιαπραγμάτευση τον Μάρτιο του 2011
Στις 12 Μαρτίου
2011 υπήρξε συμφωνία για μείωση του ποσοστού δανεισμού κατά 1 ποσοστιαία μονάδα
και επιμήκυνση του χρόνου απόσβεσης στα 7.5 χρόνια.
Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής
2012-2015
Στις
29 Ιουνίου 2011 ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων το "Μεσοπρόθεσμο
Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015".
Πορεία προς το μεσοπρόθεσμο
Στο
επόμενο διάστημα που ακολούθησε την ψήφιση του τρίτου πακέτου μέτρων και της
μεγάλης απεργίας
της 5ης Μαΐου δεν υπήρξαν κάποιες άλλες σημαντικές συλλογικές
αντιδράσεις. Η κυβέρνηση προανήγγειλε μέτρα που προκάλεσαν αντιδράσεις
επαγγελματικών κλάδων, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και του φθινοπώρου.
Σημαντικότερες περιπτώσεις ήταν οι αντιδράσεις των ιδιοκτητών φορτηγών για το
άνοιγμα του επαγγέλματός τους, των ναυτεργατών για την κατάργηση του καμποτάζ, των υπαλλήλων των ΜΜΜ, για περικοπές στους μισθούς τους
και των υπαλλήλων αρχαιολογικών χώρων για περικοπές θέσεων εργασίας.
Από
το καλοκαίρι κιόλας άρχισαν να φαίνονται οι συνέπειες των μέτρων. Η ανεργία και
ο πληθωρισμός άρχισαν
να εκτινάσσονται ενώ οι μικροεπιχειρήσεις έβλεπαν τον τζίρο τους συνεχώς να
μειώνεται με αποτέλεσμα να οδηγούνται όλο και περισσότερες στο κλείσιμο,
γεγονός που περιγραφόταν ως κύμα λουκέτων. Στις 9 Δεκεμβρίου 2010 η κυβέρνηση
κατέθεσε στη βουλή το πολυνομοσχέδιο για τα εργασιακά και τις ΔΕΚΟ. Το νομοσχέδιο περιλάμβανε ρυθμίσεις
για υπερίσχυση των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών με σκοπό την
περαιτέρω μείωση των μισθών δίχως τον σκόπελο των κλαδικών συμβάσεων, με μόνο
περιορισμό το ύψος του βασικού μισθού της εθνικής συλλογικής σύμβασης.
Θεσπίστηκε η δοκιμαστική περίοδος εργασίας με διάρκεια 12 μηνών, στο διάστημα
των οποίων η σύμβαση μπορεί να καταγγελθεί χωρίς προειδοποίηση και χωρίς
αποζημίωση απόλυσης. Επίσης το νομοσχέδιο έθετε πλαφόν τα 4.000 Ευρώ, στις
μικτές αποδοχές των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ και μείωση 10% σε αμοιβές που
ξεπερνούν τα 1.800 Ευρώ. Το
πολυνομοσχέδιο υπερψηφίστηκε στις 15 Δεκεμβρίου από τους βουλευτές του
κυβερνώντος κόμματος με εξαίρεση τον βουλευτή Βαγγέλη Παπαχρήστο, ο οποίος διεγράφη από
την κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, η οποία απέμεινε πλέον με 156 βουλευτές. Το 2010 έκλεισε με το χρέος να αγγίζει
το 142,8% του ΑΕΠ και το έλλειμμα στο 10,5%. Παράλληλα η οικονομία συρρικνώθηκε
4,5%
Το 2011 η δυσαρέσκεια στην
κοινωνία από την μεγάλη οικονομική ύφεση ήταν έντονη και άρχισε να εκφράζεται
με αποδοκιμασίες πολιτικών που εμφανίζονταν σε δημόσιους χώρους, ακόμα και στο
εξωτερικό. Στο διάστημα αυτό άρχισαν να ενισχύονται κινήματα πολιτών που δεν
συνδέονταν με πολιτικά κόμματα όπως το κίνημα «δεν πληρώνω» που έκανε έντονη την
παρουσία του, με τα μέλη του να αρνούνται να πληρώσουν στα διόδια το υψηλό
αντίτιμο. Η πραγματική οικονομία εξακολούθησε να επιδεινώνεται με συνέχιση του
αποκαλούμενου κύματος λουκέτων στην αγορά και την ανεργία να συνεχίζει να καλπάζει φτάνοντας
τον Μάρτιο σε ποσοστό 16,2%.
Τον Μάιο η συνεχιζόμενη
δυσαρέσκεια άρχισε να εκφράζεται με ένα νέο κίνημα διαμαρτυρίας που
διοργανώθηκε μέσα από σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και ονομάστηκε κίνημα των αγανακτισμένων. Επηρεάστηκε από το αντίστοιχο
κίνημα που είχε ξεκινήσει λίγο καιρό πριν στην Ισπανία. Οι συμμετέχοντες ήταν ανεξάρτητοι
πολίτες χωρίς κομματική ιδιότητα, που επιθυμούσαν την ύπαρξη κάποιου είδους
δράσης, ενάντια στην συνεχιζόμενη επιδείνωση της ποιότητας ζωής. Οι πολίτες που
συμμετείχαν διοργάνωναν ογκώδεις διαδηλώσεις σχεδόν καθημερινά στις
πλατείες των μεγαλύτερων πόλεων της Ελλάδας. Στα μέσα Ιουνίου ήρθαν στο φως
στοιχεία που έδειχναν μεγάλη απόκλιση της ελληνικής οικονομίας από τους στόχους
και σημαντική υστέρηση εσόδων. Στις 15 Ιουνίου ξεκίνησε η συζήτηση στη
βουλή για το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Στο εξωτερικό της βουλής υπήρξαν ογκώδεις
διαδηλώσεις από το κίνημα των αγανακτισμένων και συνδικάτα που παρέμειναν μέχρι
τις βραδινές ώρες. Στις 29 Ιουνίου έγινε η ψηφοφορία στη βουλή για το
μεσοπρόθεσμο, ενώ έξω από τη βουλή υπήρχαν ογκώδεις συγκεντρώσεις πολιτών και συνδικάτων. Στο
κέντρο της Αθήνας υπήρχε μία πρωτοφανής συγκέντρωση
αστυνομικών δυνάμεων. Δρόμοι είχαν αποκλειστεί ενώ μπροστά στη Βουλή είχε
στηθεί ένας μεταλλικός φράκτης για να εμποδίζει την διέλευση προς τον χώρο
αυτό. Η όλη κατάσταση κατέληξε στο ξέσπασμα σοβαρών επεισοδίων με συγκρούσεις
διαδηλωτών και δυνάμεων των ΜΑΤ που εφάρμοσαν άγρια καταστολή. Το μνημόνιο
τελικά ψηφίστηκε από 155 βουλευτές (154 του ΠΑΣΟΚ και 1 της ΝΔ).
Πακέτο μέτρων λιτότητας
Το μεσοπρόθεσμο προβλέπει μία
σειρά από μέτρα για τον περιορισμό των δαπανών (μειώσεις μισθών) και αύξησης
των εσόδων (αυξήσεις φόρων). Περιορίζονται μισθολογικές και λειτουργικές
δαπάνες και προστίθενται νέα φορολογικά μέτρα. Ιδρύεται οργανισμός αποκρατικοποιήσεων
(Ταμείο Δημόσιας Περιουσίας) με σκοπό την πώληση της δημόσιας
περιουσίας. Στόχος είναι έσοδα 50 δις από αποκρατικοποιήσεις. Στα φορολογικά μέτρα του μεσοπρόθεσμου
περιλαμβάνονταν τα εξής:
·
Αλλαγή φορολογικής κλίμακας με
επιβάρυνση σε όλους όσους δηλώνουν εισόδημα πάνω από 8.000 Ευρώ
·
Έκτατη εισφορά για όλους όσους
έχουν εισόδημα πάνω από 12.000 Ευρώ
·
Μετάβαση σε ανώτερη κλίμακα ΦΠΑ προϊόντων και υπηρεσιών
εστίασης
·
Επιβολή κλιμακωτής αντικειμενικής
δαπάνης κατοικίας
·
Επιβολή ετήσιου τέλους για τους
ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιτηδευματίες
·
Επιβολή ειδικής εισφοράς
αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας ύψους 2%
·
Επιβολή Ειδικής Εισφοράς
Συνταξιούχων Επικουρικής
Ασφάλισης που θα παρακρατείται
μηνιαία
·
Αύξηση του ποσοστού
παρακράτησης ΛΑΦΚΑ σε όλες τις συντάξεις άνω των 1450
ευρώ, από 4% έως 10%, που ίσχυε μέχρι τότε, σε 6% έως 14%
Στα εργασιακά υπήρξαν επίσης σημαντικές
αλλαγές:
·
Θεσπίζεται μέτρο εργασιακής
εφεδρείας για οργανισμούς που καταργούνται
·
Όσοι προσλαμβάνονται χωρίς
επαγγελματική εμπειρία θα αμείβονται με μισθό χαμηλότερο κατά 20% από το όριο της
Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης
·
Η διάρκεια των συμβάσεων ορισμένου
χρόνου πηγαίνει από τα 2 στα 3 χρόνια
Αποκλίσεις από τους στόχους και νέα μέτρα λιτότητας
Μέσα
στον Ιούλιο υπήρξε σύνοδος κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα χρέους της Ελλάδας αλλά
και να εξευρεθούν τρόποι θωράκισης του Ευρώ απέναντι σε κερδοσκοπικές
επιθέσεις. Η σύνοδος κορυφής κατέληξε την 21η Ιουλίου σε συμφωνία νέας
δανειοδότησης της Ελλάδας. Η συμφωνία περιλάμβανε νέο δάνειο για την χώρα ύψους
158 δις Ευρώ. Από αυτά τα 109 δις θα προέλθουν από την ΕΕ και το ΔΝΤ (49
δις από αυτά είναι το υπόλοιπο από το πρώτο πακέτο διάσωσης), 37 δις από τη
συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, ενώ άλλα 12 δις θα προέλθουν από την επαναγορά
ομολόγων. Ακόμη προβλέπεται η επιμήκυνση από 15 έως και 30 χρόνια των ομολόγων
που λήγουν από το άμεσο διάστημα έως το 2020. Μετά
την ανακοίνωση της συμφωνίας οι οίκοι αξιολόγησης Fitch και Moody’s υποβάθμισαν
την Ελλάδα σε καθεστώς περιορισμένης χρεοκοπίας. Σύντομα όμως το κλίμα αισιοδοξίας
μεταστράφηκε όταν παρουσιάστηκαν προβλήματα με κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης
που έδειξαν απροθυμία να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα χωρίς εγγυήσεις. Η
κυβέρνηση προχώρησε σε διμερή συμφωνία με την Φινλανδία παρέχοντάς
της εγγυήσεις για να συμμετάσχει στο δεύτερο δάνειο της Ελλάδας. Η συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών
προκάλεσε άμεσα αντιδράσεις άλλων χωρών της Ευρωζώνης, όπως η Αυστρία, η Ολλανδία και
η Σλοβακία που
απαίτησαν αντίστοιχες συμφωνίες. άλλα και της Γερμανίας που
παρενέβη για να θέσει άκυρη τη συμφωνία Ελλάδας-Φινλανδίας.
Στο
τέλος Αυγούστου ανακοινώθηκε πως η οικονομία της Ελλάδας βρισκόταν εκτός
στόχων, καθώς υπήρχε μεγάλη υστέρηση εσόδων και αύξηση δαπανών. Σε συνάντησή του με τον Έλληνα
ομόλογό του, Ευάγγελο Βενιζέλο, στο περιθώριο
συνεδριάσεων του Ecofin και
του Eurogroup στο Βρότσλαβ στις
16 Σεπτεμβρίου, ο Γερμανός υπουργός
των Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε πρότεινε την εθελοντική έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη,
πρόταση που απορρίφθηκε αμέσως από το Βενιζέλο. Η κατάσταση αυτή συνεπικουρούμενη και
από την απειλή της τρόικας για την μη καταβολή της έκτης δόσης του δανείου του
πρώτου πακέτου διάσωσης, οδήγησε την κυβέρνηση σε μία σειρά έκτακτων
συμπληρωματικών μέτρων τα οποία ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου.
Στα μέτρα που ανακοινώθηκαν περιλαμβάνονται τα εξής:
·
Διεύρυνση
του μέτρου της εργασιακής εφεδρείας και σε οργανισμούς που δεν καταργούνται
·
Νέος
έκτακτος φόρος στην ηλεκτροδοτούμενη δομημένη επιφάνεια ακινήτων που θα
καταβάλλεται μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ
·
Περικοπή
συντάξεων και μεγάλες περικοπές στο εφάπαξ
·
Νέες
περικοπές μισθών στο δημόσιο και εφαρμογή ενιαίου μισθολογίου
·
Μείωση του
αφορολόγητου ορίου από τις 8.000€ στις 5.000€
·
Άνοιγμα όλων
των κλειστών επαγγελμάτων
Η
επιβολή του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ)
μέσω τον λογαριασμών της ΔΕΗ, ανακοινώθηκε από τον υπουργό οικονομικών Ευάγγελο
Βενιζέλο στα πλαίσια της διεθνούς έκθεσης Θεσσαλονίκης και προκάλεσε οξύτατες
αντιδράσεις. Οι ανακοινώσεις και οι εξαγγελίες των νέων μέτρων οδήγησαν σε μία
σειρά μεγάλων απεργιών, διαδηλώσεων και καταλήψεων σε δημόσιες υπηρεσίες και
οργανισμούς. Στις 11 Οκτωβρίου,
ανακοινώθηκε ότι η τράπεζα Proton
Bank ζήτησε κεφαλαιακή ενίσχυση από την Ελληνική Κυβέρνηση και
εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο
Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών πάρθηκε έπειτα από απαίτηση της Τράπεζας της Ελλάδος.
Ουσιαστικά πρόκειται για την πρώτη κρατικοποίηση που
προέκυψε κατά την διάρκεια της κρίσης χρέους. Στις 6 Οκτωβρίου κατατέθηκε
στη βουλή το πολυνομοσχέδιο για το νέο βαθμολόγιο-μισθολόγιο του δημοσίου, τις
μειώσεις σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, τις μειώσεις στο εφάπαξ, την νέα
φορολογική κλίμακα και τις αλλαγές στα εργασιακά. Το πολυνομοσχέδιο ψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο στις 20 Οκτωβρίου, με 154 ψήφους υπέρ κατ'αρχήν και 153
υπέρ σε όλα τα άρθρα, σε σύνολο 298. Κατά επί της αρχής και επί των άρθρων
ψήφισαν 144, ενώ η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λούκα Κατσέλη καταψήφισε μόνο το άρθρο 37 του νομοσχεδίου, με συνέπεια
ανάμεσα στην ψηφοφορία και την ανακοίνωση του αποτελέσματος, με επιστολή του
στον πρόεδρο της Βουλής ο Γιώργος Παπανδρέου να την θέσει εκτός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Η πορεία προς το δεύτερο Μνημόνιο
Στις
23 Οκτωβρίου συγκλήθηκε έκτακτη σύνοδος κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο την κατάρτιση ενός οριστικού σχεδίου
αντιμετώπισης της κρίσης χρέους στην Ευρωζώνη. Η σύνοδος
κατέληξε σε συμφωνία που ανακοινώθηκε τα ξημερώματα της 27ης Οκτωβρίου και
απέβλεπε σε «κούρεμα» κατά 50% του ελληνικού χρέους και πρόσθετο πακέτο
βοήθειας προς την Ελλάδα ύψους
130 δις €. Με βάση την συμφωνία οι ιδιώτες θα αποδεχτούν σε εθελοντική βάση,
μείωση της αξίας των ελληνικών ομολόγων που διαθέτουν κατά 50%. Η συμφωνία θα
συνοδεύεται από πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής με διάρκεια μέχρι το 2021
και δημιουργία μηχανισμού μόνιμης εποπτείας της Ελλάδας για την συνεχή
παρακολούθηση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων. Παράλληλα αποφασίστηκε η
ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών με ποσό ύψους 30 δις € και αύξηση κατά
ένα τρις € των κεφαλαίων του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας. Οι
αποφάσεις της συνόδου κορυφής χαιρετίστηκαν θετικά από την κυβέρνηση ενώ
αποδοκιμάστηκαν από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία έκαναν λόγο για
απόφαση ελεγχόμενης χρεοκοπίας της Ελλάδας. Έντονη ανησυχία εκφράστηκε στο
εσωτερικό της χώρας για τις επιπτώσεις της συμφωνίας στην εισοδηματική πολιτική
των επόμενων ετών, στο μέλλον των ελληνικών τραπεζών και των ασφαλιστικών
ταμείων που είναι εκτεθειμένα σε ελληνικά ομόλογα.
Δημοψήφισμα
Επιστρέφοντας
στην Ελλάδα από τη Σύνοδο Κορυφής της 27ης Οκτωβρίου ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου βρήκε την κατάσταση εκτός ελέγχου. Στη Θεσσαλονίκη διαδηλωτές
προκάλεσαν τη ματαίωση της στρατιωτικής παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου και την
αποχώρηση του πρόεδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια. Το
Σαββατοκύριακο o Παπανδρέου συγκέντρωσε μια μικρή ομάδα συμβούλων και τους
αποκάλυψε το σχέδιό του για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για
τη νέα, ύψους 172 εκ. ευρώ δανειακή σύμβαση, ώστε να υποχρεωθούν να λάβουν θέση
ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αντώνης Σαμαράς, και οι εντός του ΠαΣοΚ διαφωνούντες,
προβλέποντας ότι οι περισσότεροι θα την υποστήριζαν. Τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου ο
Παπανδρέου ανακοίνωσε την απόφαση του για διεξαγωγή δημοψηφίσματος. Η απόφαση αυτή προκάλεσε έντονες
αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, άλλα και στο εσωτερικό του
κυβερνώντος κόμματος. Την επόμενη μέρα ανεξαρτητοποιήθηκε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη, εκφράζοντας τη διαφωνία της με την απόφαση του
πρωθυπουργού για το δημοψήφισμα. Στις
αγορές, το κόστος δανεισμού της Ελλάδας αλλά και άλλων χωρών της Ευρωζώνης
αυξήθηκε αλματωδώς· η απόδοση του δεκαετούς ομολόγου της Ιταλίας π.χ.
ξεπέρασε το 6%. Ο Πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί συμφώνησε με την καγκελάριο της Γερμανίας Άγγελα Μέρκελ να
καλέσουν τον Παπανδρέου στις Κάννες όπου
θα διεξαγόταν η σύνοδος των G20 για να τον πείσουν θέμα του δημοψηφίσματος να είναι η
παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη.
Στις
2 Νοεμβρίου, μια ώρα πριν τη συνάντηση με τον Παπανδρέου και το Βενιζέλο, αντιπρόεδρο της ελληνικής κυβέρνησης και υπουργό των
οικονομικών, ο Σαρκοζί συνάντησε τη Μέρκελ, τον πρόεδρο του Γιούρογκρουπ Ζαν-Κλωντ Γιουνκέρ, τη διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ και τους προέδρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν βαν Ρόμπει και συμφώνησαν να τηρήσουν μία κοινή στάση έξι σημείων
απέναντι στον Παπανδρέου που προέβλεπε ότι το δημοψήφισμα θα αφορούσε την
παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη και ότι δε θα πραγματοποιούνταν η εκταμίευση
της έκτης δόσης του πρώτου πακέτου διάσωσης μέχρι τη διενέργεια του
δημοψηφίσματος. Στη συνάντηση ο Σαρκοζί επιτέθηκε στον Παπανδρέου και τον
κάλεσε να αποφασίσει τι θα κάνει όταν επιστρέψει στην Αθήνα. Μετά το τέλος της
συνάντησης η Μέρκελ και ο Σαρκοζί έδωσαν κοινή συνέντευξη τύπου στην οποία
έκαναν δηλώσεις με αυτό το περιεχόμενο.
Πριν
τη σύνοδο ο Μπαρόζο, δίχως να ενημερώσει τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, είχε
επικοινωνήσει με το Σαμαρά, που τον είχε πληροφορήσει ότι ήταν πλέον
διατεθειμένος να στηρίξει μια κυβέρνηση συνεργασίας μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και
ΠαΣοΚ για να αποφύγει το δημοψήφισμα. Μετά τη λήξη της συνάντησης με την
ελληνική αντιπροσωπεία ο Μπαρόζο, που ανησυχούσε για τη μετάδοση της κρίσης από
την Ελλάδα στην υπόλοιπη Ευρωζώνη και για την αστάθεια που θα προκαλούνταν το
μήνα που θα μεσολαβούσε μέχρι τη διεξαγωγή του δημοψηφίσματος, παρότρυνε το
Βενιζέλο να δράσει για την ακύρωση του δημοψηφίσματος. Όταν τα ξημερώματα της Πέμπτης 3
Νοεμβρίου η ελληνική αποστολή επέστρεψε στην Αθήνα, δημοσιεύτηκε δήλωση του
Βενιζέλου κατά της διεξαγωγής δημοψηφίσματος, στην οποία ισχυριζόταν ότι η θέση της Ελλάδας μέσα στο ευρώ είναι
μια ιστορική κατάκτηση της χώρας που δεν μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση. Το
κεκτημένο αυτό του ελληνικού λαού δεν μπορεί να εξαρτηθεί από την διεξαγωγή
δημοψηφίσματος. Με τη στάση του
Βενιζέλου συντάχθηκαν πολλοί υπουργοί και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος.
Σχηματισμός κυβέρνησης Παπαδήμου
Έχοντας
παραιτηθεί από την ιδέα του δημοψηφίσματος, ο πρωθυπουργός κατάφερε
στην ψηφοφορία της 4ης Νοεμβρίου να λάβει ψήφο εμπιστοσύνης από τη βουλή, με
153 ψήφους υπέρ (ψήφισε υπέρ και η Λούκα Κατσέλη η
οποία στη συνέχεια επανεντάχθηκε στο ΠΑΣΟΚ) και 145 ψήφους κατά. Την Κυριακή 6 Νοεμβρίου συναντήθηκε
στο προεδρικό μέγαρο με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αντώνη Σαμαρά, ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας. Στην συνάντηση
υπήρξε συμφωνία μεταξύ των δύο πολιτικών αρχηγών για σχηματισμό κυβέρνησης
συνεργασίας. Ακολούθησαν
τετραήμερες διαβουλεύσεις με συμμετοχή των κομματικών επιτελείων του ΠΑΣΟΚ, της Νέας Δημοκρατίας και του ΛΑΟΣ,
για την επιλογή του προσώπου που θα ηγηθεί στο νέο κυβερνητικό σχήμα. Οι
διεργασίες ολοκληρώθηκαν την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου οπότε επιλέχτηκε ο Λουκάς Παπαδήμος ως νέος πρωθυπουργός. Η νέα κυβέρνηση που
ορκίστηκε την επόμενη μέρα περιλάμβανε έξι στελέχη από τη Νέα Δημοκρατία,
τέσσερα από το ΛΑΟΣ, ενώ παρέμεναν σχεδόν όλα τα στελέχη της κυβέρνησης
Παπανδρέου. Την ίδια περίοδο η
πραγματική οικονομία συνέχιζε να επιδεινώνεται με την ανεργία να καταγράφει νέο
ρεκόρ κατά τον μήνα Αύγουστο φτάνοντας το 18,4% και ακόμα υψηλότερα κατά τον μήνα
Νοέμβριο όπου έφτασε, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο 20,9%. Η επιδείνωση της οικονομίας
αποτυπώνεται στα όλο και συχνότερα περιστατικά υποσιτισμού μαθητών που
παρουσιάζονταν σε σχολεία. Στα τέλη Ιανουαρίου του 2012 το υπουργείο παιδείας
ανακοίνωσε πρόγραμμα συσσιτίων για μαθητές, για την αντιμετώπιση του
προβλήματος.
Νέα μέτρα λιτότητας
Τα νέα μέτρα που συνοδεύουν το
μνημόνιο εγκρίθηκαν από την Κυβέρνηση στις 10 Φεβρουαρίου 2012 και
περιλαμβάνουν τα εξής
·
Μείωση κατά 22% του κατώτατου
μισθού σε όλα τα κλιμάκια του βασικού μισθού (από 751€ σε 586€) και 32% στους
νεοεισερχόμενους μέχρι 25 ετών.
·
Κατάργηση 150.000 θέσεων εργασίας
από το δημόσιο τομέα έως το 2015, εκ των οποίων 15.000 μέσα στο 2012.
·
Ατομικές ή επιχειρησιακές
συμβάσεις εργασίας αντί για τις κλαδικές. Άρση μονιμότητας σε ΔΕΚΟ και υπό
κρατικό έλεγχο τράπεζες.
·
Περικοπές συντάξεων, επιδομάτων,
δαπανών υγείας, άμυνας, λειτουργιών του Κράτους και εκλογών.
·
Κατάργηση των Οργανισμών
Εργατικής Κατοικίας και Εστίας.
·
Αύξηση αντικειμενικών αξιών και ενοποίηση
φόρων στα ακίνητα.
·
Πλήρες άνοιγμα 20 κλειστών
επαγγελμάτων.
·
Αύξηση των εισιτηρίων στις
Αστικές Συγκοινωνίες και στον ΟΣΕ κατά 25%.
·
Κλείσιμο 200 εφοριών, κατάργηση
φοροαπαλλαγών και χαμηλού ΦΠΑ στα νησιά.
·
Τα νέα μέτρα που συνόδευαν το δεύτερο Μνημόνιο οδήγησαν σε
παραίτηση στελεχών της Κυβέρνησης και αποχώρηση του ΛΑΟΣ λίγες μέρες πριν την ψήφισή του.
·
Ψήφιση
·
Το δεύτερο Μνημόνιο συζητήθηκε στη Βουλή στις 12 Φεβρουαρίου 2012 («Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής
Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
(Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου
του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη
μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας».) και
ψηφίστηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 13ης Φεβρουαρίου. Υπέρ ψήφισαν 199
βουλευτές, κατά 74 και 5 ψήφισαν παρών.
·
Από νωρίς το απόγευμα της 12ης Φεβρουαρίου 2012 μέχρι τις
πρώτες πρωινές ώρες της 13ης Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκαν πολυπληθείς
συγκεντρώσεις ενάντια στην ψήφιση του δεύτερου Μνημονίου που γρήγορα
εξελίχθηκαν σε πολύωρες συγκρούσεις δεκάδων χιλιάδων διαδηλωτών με τα ΜΑΤ.
Συγκεκριμένα, στην Αθήνα τα επεισόδια κλιμακώθηκαν σε όλο το ιστορικό κέντρο με
δεκάδες εστίες σύγκρουσης οδηγώντας σε εκατέρωθεν τραυματισμούς, συλλήψεις από
την πλευρά των διαδηλωτών και πυρπόληση δέκα περίπου κτηρίων.
·
Στις 9 Μαρτίου ολοκληρώθηκε με επιτυχία το PSI. Η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα έφτασε το 95,7%. Για τα υπόλοιπα ομόλογα ύψους 8,5 δις
δόθηκε παράταση μέχρι τις 20 Απριλίου. Η
απόφαση της κυβέρνησης να συμπεριληφθούν ρήτρες συλλογικής δράσης (CACs)
θεωρήθηκε πιστωτικό γεγονός από την ISDA και οδήγησε στην ενεργοποίηση των CDS ύψους
3,2 δις.
·
Εκλογικές αναμετρήσεις και νέα
κυβέρνηση
·
Στις 11 Απριλίου ο πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος ανακοίνωσε την ημερομηνία των εκλογών. Ημερομηνία
διεξαγωγής τους ορίστηκε η 6η Μαΐου. Το
αποτέλεσμα των εκλογών της 6ης Μαΐου οδήγησε σε ριζική αλλαγή του πολιτικού τοπίου. Τα ποσοστά
των κομμάτων της συγκυβέρνησης συρρικνώθηκαν σημαντικά ενώ εντυπωσιακή υπήρξε η
αύξηση των ποσοστών των κομμάτων που εξέφραζαν την εναντίωση τους στην
κυβερνητική πολιτική. Από το κατακερματισμένο πολιτικό σκηνικό δεν προέκυψε
τελικά κυβέρνηση. Στις 16 Μαΐου ορίστηκε υπηρεσιακή κυβέρνηση με πρωθυπουργό
τον Παναγιώτη Πικραμμένο και προκηρύχθηκαν νέες εκλογές για τις 17 Ιουνίου. Οι εκλογές της 17ης Ιουνίου ανέδειξαν την Νέα Δημοκρατία πρώτο κόμμα, χωρίς όμως αυτοδυναμία. Με την συνεργασία του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ, επιτεύχθηκε σχηματισμός κυβέρνησης συνεργασίας με
πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά.
Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής
2013-2016
Οι διαπραγματεύσεις διαρκείας της
κυβέρνησης με την τρόικα κατέληξαν στην κατάρτιση του μεσοπρόθεσμου πλαισίου
δημοσιονομικής στρατηγικής 2013-2016. Το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε στη βουλή
στις 5 Νοεμβρίου, σε ένα άρθρο 216 σελίδων, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Προέβλεπε μέτρα ύψους 18,9 δις Ευρώ, από τα οποία τα 9,4 δις αφορούν το έτος
2013. Υπερψηφίστηκε στις 7 Νοεμβρίου με 153 ψήφους από τις
κοινοβουλευτικές ομάδες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, στις οποίες υπήρξαν και βουλευτές
που διαφοροποιήθηκαν. Στο πακέτο μέτρων λιτότητας περιλαμβάνονταν μεταξύ
άλλων:
·
Αύξηση των ορίων ηλικίας
συνταξιοδότησης κατά 2 έτη, από 1-1-2013
·
Μείωση στις συντάξεις από 5 έως
και 15%, από τα 1.000 ευρώ και άνω
·
Μειώσεις στο εφάπαξ έως
83% Κατάργηση της καθολικότητας της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης
Εργασίας
·
Κατάργηση των Δώρων Χριστουγέννων
και Πάσχα, όπως και των επιδομάτων αδείας για τους δημοσίους υπαλλήλους και
συνταξιούχους
·
Μείωση χρόνου προειδοποίησης για
απολύσεις σε 4 αντί 6 μήνες
·
Περικοπές στα ειδικά μισθολόγια
·
Ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο των
εργαζομένων στις ΔΕΚΟ
·
Εφαρμογή διαθεσιμότητας ενός
έτους, με μειωμένο μισθό σε μόνιμους υπαλλήλους του δημοσίου, οι θέσεις των
οποίων καταργούνται.
·
Κατάργηση των πολυάριθμων
οικογενειακών επιδομάτων και αντικατάστασής τους από το ενιαίο επίδομα στήριξης
τέκνων.
·
Αύξηση φόρου στο υγραέριο κίνησης
κατά 23 λεπτά.
·
Εισαγωγή έκτακτης εισφοράς στα
φωτοβολταϊκά.
·
Αντίτιμο 25 ευρώ για εισαγωγή σε
νοσοκομείο
Η πορεία προς το τρίτο Μνημόνιο
·
Στις βουλευτικές εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ υπό
τον Αλέξη Τσίπρα κέρδισε με 36,34% και 149 έδρες υποσχόμενος να τερματίσει την
λιτότητα, την ανεργία και τα μνημόνια και σχημάτισε κυβέρνηση συνεργασίας με τους
Ανεξάρτητους Έλληνες του Πάνου Καμμένου. Η
νέα κυβέρνηση ξεκίνησε σειρά διαπραγματεύσεων με τους δανειστές καταλήγοντας
τον Ιούνιο να βρίσκεται κοντά σε συμφωνία. Ωστόσο, νέες απαιτήσεις των
δανειστών οδήγησαν τον πρωθυπουργό να ανακοινώσει στις 27 Ιουνίου την πρόθεσή
του για διεξαγωγή δημοψηφίσματος στις 5 Ιουλίου με το ερώτημα: " Πρέπει
να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας, το οποίο κατέθεσαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή,
η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο eurogroup
της 25.06.2015 και αποτελείται από δύο μέρη, τα οποία συγκροτούν και την ενιαία
πρότασή τους; Το πρώτο έγγραφο τιτλοφορείται "Reforms for the completion
of the current program and beyond" ("Μεταρρυθμίσεις για την
ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού") και το δεύτερο
"Preliminary debt sustainibility analysis" ("Προκαταρκτική ανάλυσης
βιωσιμότητας χρέους")". Μετά την εξαγγελία του δημοψηφίσματος, ο
πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ, η καγκελάριος της
Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ και ο πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ, σε κοινή
τους δήλωση διεμήνυσαν ότι το δημοψήφισμα θα αφορά την παραμονή ή όχι της
Ελλάδας την Ευρωζώνη. Το δημοψήφισμα είχε σαν αποτέλεσμα την καταψήφηση της
συμφωνίας-μνημονίου με ποσοστό σχεδόν 62,15%. Την επόμενη ημέρα, 6 Ιουλίου,
παραιτήθηκε ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης και αντικαταστάθηκε από τον Ευκλείδη Τσακαλώτο. Η Κυβέρνηση συνέχισε
τις συζητήσεις γύρω από ένα νέο μνημόνιο που κατέληξαν μετά από πολύωρη
διαπραγμάτευση σε συμφωνία στις 13 Ιουλίου.
·
Η σύναψη της τρίτης δανειακής σύμβασης προκάλεσε
αντιδράσεις στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Ο πρωθυπουργός αντικατέστησε τους
υπουργούς που είχαν αρνηθεί να συμφωνήσουν σε συμφωνία-μνημόνιο και προχώρησε
σε κυβερνητικό ανασχηματισμό στις 17 Ιουλίου 2015. Τελικά το τρίτο μνημόνιο
ψηφίστηκε στις 14 Αυγούστου από 221 βουλευτές και με απώλειες για τον
κυβερνητικό σχηματισμό. Αυτές οι απώλειες οδήγησαν τον Αλέξη Τσίπρα να
αναγγείλει ότι θα ζητήσει ψήφο εμπιστοσύνης από την Βουλή μετά τις 20 Αυγούστου
2015. Στις 20 Αυγούστου, ανακοίνωσε τελικά την παραίτηση της κυβέρνησής του.
·
Μετά την παραίτηση της Κυβέρνησης Τσίπρα και την αποτυχία των διερευνητικών εντολών να οδηγήσουν
στον σχηματισμό νέας κυβέρνησης, η πρόεδρος του Αρείου Πάγου Βασιλική Θάνου έλαβε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο εντολή σχηματισμού κυβέρνησης με θητεία μέχρι την
διεξαγωγή πρόωρων εκλογών στις 20 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους.
·
Επανεκλογή Τσίπρα και μετέπειτα
εξελίξεις
·
Στις πρόωρες εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε
35,46% και σχημάτισε εκ νέου κυβέρνηση συνεργασίας με το κόμμα Ανεξάρτητοι Έλληνες. Ο Αλέξης Τσίπρας ορκίστηκε πρωθυπουργός στις 21 Σεπτεμβρίου 2015,
ενώ η νέα κυβέρνηση στις 23 Σεπτεμβρίου 2015.
Στις 4 Οκτωβρίου 2015, ο Νίκος Βούτσης εξελέγη νέος πρόεδρος της Βουλής, με 181 ψήφους. Τους
επόμενους μήνες άρχισε η προετοιμασία του νέου ασφαλιστικού. Στα μέσα
Ιανουαρίου του 2016,
οι αγρότες άρχισαν κινητοποιήσεις διαμαρτυρόμενοι, αποκλείοντας δρόμους,
λιμάνια και συνοριακούς σταθμούς, ενώ στις 4 Φεβρουαρίου οργανώθηκε γενική
απεργία.
·
Στις
14/8/2015 ψηφίστηκε από τη βουλή το νομοσχέδιο
«Κύρωση του Σχεδίου
Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και
ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης" με μια σειρά προαπαιτούμενων
μέτρων.
·
Αυστηροποίηση του ορισμού του αγρότη.
• Αύξηση του φόρου χωρητικότητας στη ναυτιλία.
• Αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ του 2015, ώστε να ξεκινήσει η αποστολή των σημειωμάτων τον Σεπτέμβριο.
• Διόρθωση εισπρακτικών μέτρων που υιοθετήθηκαν προσφάτως.
• Επιστροφή του καθεστώτος συνταγογράφησης φαρμάκων.
• Μείωση των τιμών των γενόσημων φαρμάκων.
• Κατάργηση των προνομίων στο αγροτικό πετρέλαιο.
• Καλύτερη στόχευση του πετρελαίου θέρμανσης το 2016.
• Πλήρης αξιολόγηση του συστήματος κοινωνικής προστασίας με στόχο την ετήσια εξοικονόμηση 0,5% του ΑΕΠ.
• Αναδιάρθρωση δημόσιας διοίκησης.
• Αντιμετώπιση των αστοχιών στην είσπραξη φορολογικών εσόδων.
• Κατάργηση του ανώτατου ορίου του 25% επί των μισθών και των συντάξεων για τις κατασχέσεις.
• Μείωση όλων των ορίων για τις κατασχέσεις στα 1.500 ευρώ.
• Αλλαγή στα επιτόκια της ρύθμισης των 100 δόσεων και εξαίρεση από αυτήν των κακοπληρωτών.
• Μεταφορά των υπηρεσιών και του προσωπικού φορολογικών ελέγχων στο ΣΔΟΕ.
• Δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν άλλες ρυθμίσεις για φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές.
• Διευκρίνιση των προϋποθέσεων για την επιλεξιμότητα στην καταβολή της ελάχιστης εγγυημένης σύνταξης μετά τα 67 έτη.
• Εκδοση εγκυκλίων για την πλήρη εφαρμογή του νόμου του 2010 για το ασφαλιστικό.
• Σταδιακή εξάλειψη των εξαιρέσεων στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
• Διευκρίνιση του καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά, με τις εκπτώσεις να καταργούνται μέχρι το τέλος του 2016.
• Ολοκληρωμένο σχέδιο για ανακεφαλαιοποίηση, ενίσχυση ρευστότητας τραπεζών και αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων.
• Κατάργηση του νόμου για τη μετενέργεια στις συμβάσεις εργασίας που ψηφίστηκε στις 2 Ιουλίου του 2015.
• Εφαρμογή όλων των συστάσεων του ΟΟΣΑ που προβλέπονταν από την Εργαλειοθήκη Ι (πλην των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων) και όλων των συστάσεων της Εργαλειοθήκης ΙΙ σχετικά με τα μη αλκοολούχα ποτά και τα πετρελαιοειδή.
• Ανοιγμα επαγγελμάτων, όπως μηχανικοί, συμβολαιογράφοι κ.λπ.
• Περιορισμός των φόρων υπέρ τρίτων.
• Μείωση της γραφειοκρατίας και επιτάχυνση αδειοδοτήσεων για επενδύσεις χαμηλού ρίσκου.
• Μεταρρύθμιση στην αγορά ενέργειας και ειδικά του φυσικού αερίου που θα οδηγήσει σε πλήρη απελευθέρωση το 2018.
• Εγκριση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που ήδη έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ.
• Υιοθέτηση των καλύτερων πρακτικών στην Ε.Ε. για το μη μισθολογικό κόστος (επιδόματα, οδοιπορικά κ.λπ.) με εφαρμογή από 1ης Ιανουαρίου 2016.
• Νόμος για την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ.
• Προτάσεις μέτρων για μείωση των καθυστερήσεων στις δικαστικές αποφάσεις.
• Αύξηση του φόρου χωρητικότητας στη ναυτιλία.
• Αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ του 2015, ώστε να ξεκινήσει η αποστολή των σημειωμάτων τον Σεπτέμβριο.
• Διόρθωση εισπρακτικών μέτρων που υιοθετήθηκαν προσφάτως.
• Επιστροφή του καθεστώτος συνταγογράφησης φαρμάκων.
• Μείωση των τιμών των γενόσημων φαρμάκων.
• Κατάργηση των προνομίων στο αγροτικό πετρέλαιο.
• Καλύτερη στόχευση του πετρελαίου θέρμανσης το 2016.
• Πλήρης αξιολόγηση του συστήματος κοινωνικής προστασίας με στόχο την ετήσια εξοικονόμηση 0,5% του ΑΕΠ.
• Αναδιάρθρωση δημόσιας διοίκησης.
• Αντιμετώπιση των αστοχιών στην είσπραξη φορολογικών εσόδων.
• Κατάργηση του ανώτατου ορίου του 25% επί των μισθών και των συντάξεων για τις κατασχέσεις.
• Μείωση όλων των ορίων για τις κατασχέσεις στα 1.500 ευρώ.
• Αλλαγή στα επιτόκια της ρύθμισης των 100 δόσεων και εξαίρεση από αυτήν των κακοπληρωτών.
• Μεταφορά των υπηρεσιών και του προσωπικού φορολογικών ελέγχων στο ΣΔΟΕ.
• Δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν άλλες ρυθμίσεις για φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές.
• Διευκρίνιση των προϋποθέσεων για την επιλεξιμότητα στην καταβολή της ελάχιστης εγγυημένης σύνταξης μετά τα 67 έτη.
• Εκδοση εγκυκλίων για την πλήρη εφαρμογή του νόμου του 2010 για το ασφαλιστικό.
• Σταδιακή εξάλειψη των εξαιρέσεων στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
• Διευκρίνιση του καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά, με τις εκπτώσεις να καταργούνται μέχρι το τέλος του 2016.
• Ολοκληρωμένο σχέδιο για ανακεφαλαιοποίηση, ενίσχυση ρευστότητας τραπεζών και αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων.
• Κατάργηση του νόμου για τη μετενέργεια στις συμβάσεις εργασίας που ψηφίστηκε στις 2 Ιουλίου του 2015.
• Εφαρμογή όλων των συστάσεων του ΟΟΣΑ που προβλέπονταν από την Εργαλειοθήκη Ι (πλην των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων) και όλων των συστάσεων της Εργαλειοθήκης ΙΙ σχετικά με τα μη αλκοολούχα ποτά και τα πετρελαιοειδή.
• Ανοιγμα επαγγελμάτων, όπως μηχανικοί, συμβολαιογράφοι κ.λπ.
• Περιορισμός των φόρων υπέρ τρίτων.
• Μείωση της γραφειοκρατίας και επιτάχυνση αδειοδοτήσεων για επενδύσεις χαμηλού ρίσκου.
• Μεταρρύθμιση στην αγορά ενέργειας και ειδικά του φυσικού αερίου που θα οδηγήσει σε πλήρη απελευθέρωση το 2018.
• Εγκριση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που ήδη έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ.
• Υιοθέτηση των καλύτερων πρακτικών στην Ε.Ε. για το μη μισθολογικό κόστος (επιδόματα, οδοιπορικά κ.λπ.) με εφαρμογή από 1ης Ιανουαρίου 2016.
• Νόμος για την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ.
• Προτάσεις μέτρων για μείωση των καθυστερήσεων στις δικαστικές αποφάσεις.
Στις 18-5-2017 ψηφίζετε από
τη βουλή το πολυνομοσχέδιο «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δηµοσίου
και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, µέτρα εφαρµογής των δηµοσιονοµικών
στόχων και µεταρρυθµίσεων, µέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθµίσεις,
Μεσοπρόθεσµο Πλαίσιο Δηµοσιονοµικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις.
Ένα μέρος των προβλεπόμενων νέων μέτρων
είναι:
·
Από
1.1.2019 περικόπτεται η προσωπική διαφορά στις κύριες συντάξεις ως 18% καθώς
και μέρος των επικουρικών αν δεν συμπληρώνεται το απαιτούμενο ποσό περικοπής. Η
μέση μείωση της σύνταξης θα είναι 9% σε κύριες και επικουρικές.
·
Από
1.1.2020 (ή από 1.1.2019 αν δεν πιαστεί ο στόχος του πλεονάσματος) επιβάλλεται
η μείωση του αφορολόγητου από 8.636 ευρώ στα 5.681 ευρώ.